VP_VP_ALL_1920x455_1805_Capsuels_Spoon_Vegetables.jpg

5 grunde til, at du bør sørge for at få tilstrækkeligt med D-vitamin

Får du for meget lidt D-vitamin? Det er vigtigt at få tilstrækkeligt med D-vitamin igennem hele livet. Hvorfor, kan du læse mere om her.

1. Godt for musklerne

Det er vigtigt at have velfungerende muskler for at kunne være i bevægelse og holde sig aktiv hele livet igennem. D-vitamin bidrager til at opretholde en normal muskelfunktion.

2. D-vitamin bidrager til at opretholde normal knoglebygning og tænder

D-vitamin bidrager til en normal optagelse og udnyttelse af mineralet kalcium, der igen er vigtig for at bidrage til at opretholde normale knogler og tænder. Mennesket består af ca. 1 kilo kalcium, og kalcium er den vigtigste byggesten i skellettet.

Et tilstrækkeligt indtag af D-vitamin bidrager til normale kalciumniveauer i blodet. D-vitamin bidrager også til en normal optagelse/udnyttelse af et andet vigtigt mineral i kroppen, fosfor.

Det er dermed vigtig at få tilstrækkeligt med D-vitamin hele livet igennem for at kunne bevare en velfungerende knoglestruktur også op i årene.

3. Solskinsvitaminet

Kroppen kan selv producere D-vitamin, når den udsættes for sollys. Dannelsen af D-vitamin i huden ved hjælp af sollys er dog ikke altid tilstrækkelig i lande i Europa, særligt ikke i vintermånederne.

Vidste du, at store dele af befolkningen har utilfredsstillende D-vitaminniveauer i blodet (under 50 nmol/l), og denne andel øges i vinterhalvåret i de fleste grupper.

Kilde: Sundhedsstyrelsen

4. Pigmenteret hud

Mennesker med stærk pigmenteret hud har sværere ved at producere D-vitamin. Det skyldes, at deres pigment konkurrerer med produktionen af D-vitamin. Det er ikke muligt at få for meget D-vitamin fra sollys.

5. D-vitamin spiller en rolle i celledelingsprocessen

Celledeling i kroppen er grundlaget for vækst og dannelsen af nyt væv. D-vitamin spiller en rolle i celledelingsprocessen.

D-vitamin er fedtopløselig

Forskere kender i dag til 13 forskellige vitaminer, hvoraf fire er fedtopløselige og resten er vandopløselige. A, D, E-vitamin og K-vitamin er fedtopløselige. Disse vitaminer binder sig til fedt og optages i blodet via tarmen.

D-vitamin tilhører den fedtopløselige gruppe. Forskellen er vigtig, da den fortæller os, om næringsstoffet udskilles fra kroppen eller om det bliver lagret i celler eller organer. Fedtopløselige vitaminer lagres i leveren, så der findes et reservelager for kroppen i tilfælde af vitaminmangel.

Anbefalet indtag af D-vitamin fra Sundhedsstyrelsen

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at alle over 70 år, som kun opholder sig begrænset tid i dagslys, bør indtage tilskud af D-vitamin. Årsagen til, at ældres status for D-vitamin forringes med alderen er, at syntesen i huden bliver mere ineffektiv, samt at ældre ofte spiser mindre og opholder sig mindre udendørs.

Prøv VitaePro® – med D-vitamin, omega 3, vigtige mineraler og planteekstrakter

Information

VitaePro® indeholder effektive ingredienser til muskler og led:

Led: VitaePro indeholder Boswellia serrata, som er med til at holde leddene komfortable.

Muskler: VitaePro indeholder nu mere D-vitamin, som bidrager til at opretholde en normal muskelfunktion.

Hjertet: VitaePro indeholder omega-3-fedtsyrerne DHA og EPA, som bidrager til normal hjertefunktion (ved 250 mg DHA/EPA dagligt).

Reducerer træthed: VitaePro indeholder nu også vitamin-B12 og mere C-vitamin, som bidrager til at mindske træthed og udmattelse.

Beskytter cellerne: VitaePro indeholder E-vitamin og nu mere selen og C-vitamin, som bidrager til at beskytte cellerne mod oxidativt stress. 

Immunsystem: VitaePro indeholder nu også vitamin-B12 og mere selen, samt C- og D-vitamin, som bidrager til immunsystemets normale funktion.